Wat is ADHD?
Deze leerlingen kunnen opvallen door
Leerlingen met ADHD vertonen een gebrek aan concentratie, zijn impulsief en overbeweeglijk. Soms kunnen ze echter wel rustig met iets bezig zijn dat hen echt interesseert.
Mogelijke zwakke kanten
Aandachtstekort
▢ Verstrooidheidfouten, onvoldoende aandacht voor details
▢ Moeite om aandacht bij taken of spel te houden
▢ Niet lijken te luisteren
▢ Aanwijzingen niet opvolgen
▢ Er niet in slagen werk af te maken of verplichtingen na te komen
▢ Moeite met het organiseren van taken en activiteiten
▢ Vermijden van taken die een langdurige geestelijke inspanning vereisen
▢ Afgeleid worden door allerlei onbelangrijke dingen
▢ Vaak dingen kwijtraken
▢ Vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden
Hyperactiviteit
▢ Onrustig bewegen met handen en voeten, wiebelen
▢ Opstaan of rondlopen wanneer dat niet past
▢ Moeilijk rustig spelen of zich bezig houden met ontspannende activiteiten
▢ Vaak ‘in de weer’ of ‘draaft maar door’
▢ Aan één stuk door praten
Impulsiviteit
▢ Antwoorden voordat de vragen afgemaakt zijn
▢ Moeite om op zijn/haar beurt af te wachten
▢ Bezigheden van anderen verstoren, zich opdringen
▢ Zich in gevaarlijke situaties storten
Kennisopbouw
▢ Onvoldoende kennis opbouwen (vooral gevolgen voor Frans en wiskunde)
Mogelijk sterke kanten
Gedreven en enthousiast
▢ Kunnen zich ‘volledig op iets storten’
▢ Kunnen ‘er echt voor gaan’
Goede entertainers
▢ Creatief
▢ Vaak echte spraakwatervallen
▢ Spreken ‘met heel hun lichaam’
Nemen vlot contact
▢ Niet verlegen
▢ Durven in een nieuwe situatie zonder aarzelen anderen aanspreken
Veel energie en uithoudingsvermogen
▢ Veel fysieke kracht
▢ Niet snel moe bij sport en spel
Hoog tempo
▢ Snel werktempo
▢ Snel van activiteit wisselen
Wat moet je doen en wat niet?
DO'S
Accepteren Moedig de leerling aan als hij/zij het goed doet
Stimuleren en begeleiden
Compenseren
DON'TS
Begeleiding en aanpak
Straffen
Materiaal
Nuttige links:
– www.sprankel.be | Voor ouders van normaalbegaafde kinderen met leerproblemen
– www.klascement.be | Platform voor leraren om inspiratie te delen
– www.zitstil.be | Kennis- en expertisecentrum voor ADHD en ADD
– www.siho.be | Ondersteunt Vlaamse hogescholen en universiteiten bij het verbeteren van de participatie van studenten met functiebeperkingen
– www.adibib.be | Digitale leer- en werkboeken voor leerlingen met een beperking in schriftelijke communicatie
– www.adhd-volwassenen.be | Vereniging van en voor volwassenen met ADHD
– www.dyspraxis.be | Ouderwerkgroep voor kinderen met DCD
– www.luisterpuntbibliotheek.be | Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking