Wat is Dyspraxie? Wat is DCD?

- Oefen op lezen, spellen en schrijven of gebruik digitale leermiddelen met CleverKids!
- Onderzoek, diagnose, maar vooral aanpak. Ontdek ons diagnostisch centrum.
- Heeft je kind dyspraxie en zoek je gespecialiseerd onderwijs, ontdek dan Eureka Onderwijs.
- Laat je kind een vakantiecursus volgen.
- De computer inzetten om leren leren te bevorderen? Ontdek onze thuiscursus (coming soon).
Infofiche Dyspraxie, DCD
Leerlingen met ontwikkelingsdyspraxie (DCD – coördinatie-ontwikkelingsstoornis) hebben opvallende en blijvende moeilijkheden met (fijne en grove) motorische vaardigheden. Moeizaam en moeilijk leesbaar geschrift. Onhandigheid, knoeien met eten, langzaam bij omkleden. Moeite met turnen en balspelen. Moeite met evenwicht, reactievermogen.
Mogelijke zwakke kanten
Aandacht en concentratie
▢ Verhoogde afleidbaarheid
Oriëntatie in tijd en ruimte
▢ Moeilijk klok lezen
▢ Zwak gevoel voor tijd en ordening in tijd
▢ Weg vinden, begrippen links, rechts, voor, na, boven, onder zijn moeilijk
Visueel ruimtelijke vaardigheden
▢ Moeite met constructies
▢ Zwak in ‘driedimensionaal’ voorstellen
Orde en structuur
▢ Moeilijkheden om taken te plannen
▢ Agenda onvolledig ingevuld
Geheugen
▢ Problemen met onthouden van losse, op zichzelf staande gegevens
▢ Problemen met complexe opdrachten
▢ Afspraken en spullen vergeten
Spreken
▢ Soms problemen met articulatie, bepaalde lettervolgorde en vloeiendheid bij het spreken
Sociale vaardigheden
▢ Soms onvolwassen gedrag en overdreven emoties
▢ Gedragsproblemen
Mogelijk sterke kanten
Geheugen
▢ Uitstekend lange termijngeheugen als het gaat om ervaringen
Verbale vaardigheden
▢ Vlot taalgebruik
▢ Goede woordenschat
Sociale vaardigheden
▢ Groot doorzettingsvermogen
▢ Inlevingsvermogen
Wat moet je doen en wat niet?
DO'S
Accepteren
Stimuleren en begeleiding
Compenseren
Dispenseren (vrijstellen)
DON'TS
Begeleiding en aanpak
Taalgebruik
Gedrag
Materiaal
Vakken die problemen kunnen geven:
- Nederlands: Moeizaam overschrijven, veel overschrijffouten, spellingproblemen (concentratie voor lettervorming en -verbindingen vraagt alle energie)
- Wiskunde: Tafels en eenvoudige bewerkingen niet automatiseren, gebruik van materialen (gradenboog, passer) en schetsen of tekenen van figuren is moeilijk, problemen met ‘lezen’ van ruimtelijke figuren, voorstellingen, indelingen, enz.
- Vreemde talen: Zinsbouw en zinsontleding kunnen problemen geven
- Aardrijkskunde: Kaart lezen, oriëntatie, reliëfvoorstellingen
- Lich. opvoeding: Oefeningen met snelle opeenvolgingen, evenwicht, coördinatie
Dyspraxie uitgelegd
Nuttige links:
– www.dyspraxis.be | Ouderwerkgroep voor kinderen met DCD
– www.sprankel.be | Voor ouders van normaalbegaafde kinderen met leerproblemen
– www.klascement.be | Platform voor leraren om inspiratie te delen
– www.siho.be | Ondersteunt Vlaamse hogescholen en universiteiten bij het verbeteren van de participatie van studenten met functiebeperkingen
– www.adibib.be | Digitale leer- en werkboeken voor leerlingen met een beperking in schriftelijke communicatie
– www.luisterpuntbibliotheek.be | Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking