Oefen op luisterlezen

De eerste stap naar zelfstandigheid is het laten voorlezen. Zo kan een leerling zelf bepalen wat en hoe vaak iets moet worden voorgelezen. Laten voorlezen is niet moeilijk en kan je vrij snel onder de knie krijgen. Belangrijk is om meteen voor meerdere vakken het voorlezen in te schakelen, en niet alleen voor taal/Nederlands. Als een leerling moeilijk leest, is dit nl. zo voor elk vak.

En die saaie stem dan?
Het klopt dat een computerstem niet zo aangenaam is als een menselijke stem. Toch kunnen veel leerlingen niet zonder omdat ze anders een volwassene nodig hebben die het lezen ondersteunt.

Lezen in ADIBoek

Luisterlezen is essentieel om leerlingen aan te leren. Samen lezen met de computer kan luidop, maar ook in stilte terwijl je ogen meelezen. Een computerstem leren aanvaarden en ernaar leren luisteren komt niet vanzelf. Oefen dus op het lezen. Zelf kunnen kiezen wat en hoeveel wordt voorgelezen is erg belangrijk.

Hier leer je hoe je een tekst laat voorlezen in je ADIBoek.
Klik op je voorleessoftware en oefen stap voor stap.

Windows Webbrowser
Windows Webbrowser
Windows Webbrowser

Voorleessnelheid

De leessnelheid van leerlingen met dyslexie ligt vaak laag. De voorleessnelheid heeft een ander tempo. Want lezen met de ogen en luidop, of lezen met de oren en in stilte is een andere vaardigheid. Leer leerlingen hun tempo zoeken en durf het tempo regelmatig aan te passen. Vaak kan je kind sneller lezen dan je denkt. 

Voorlezen met de computer duurt ook langer dan zelf lezen,  dus elke tijdswinst is nuttig.

Hier leer je hoe je de stem op verschillende manieren kan laten voorlezen en op verschillende snelheden. Klik op je voorleessoftware en oefen stap voor stap.

Windows Webbrowser
Windows Webbrowser
Windows Webbrowser
Scroll naar top