Eureka Leuven

Wat is Dysfasie?

Infofiche: Wat is dysfasie? Herkennen & aanpak.

Bij kinderen met dysfasie ontwikkelen spraak en taal moeizaam. De taalproblemen zijn aanwezig vanaf het begin van de taalontwikkeling. Veel kinderen begrijpen de gesproken taal wel voldoende goed, maar kunnen moeilijk iets onder woorden brengen. Ze ondervinden hardnekkige problemen met het uiten van taal. Sommige kinderen hebben ook ernstige problemen met het begrijpen van taal. De ernst van de problemen verschilt van kind tot kind.

Mogelijke zwakke kanten

Verstaan en begrijpen van taal
▢ De leerling is schijnbaar doof, hij is weinig of niet gericht op een verbale boodschap
▢ De stem van de leerkracht kan moeilijk onderscheiden worden van achtergrondlawaai zoals geroezemoes in de klas
▢ Problemen met begrijpend luisteren
▢ Onvoldoende begrijpen wat gezegd wordt, vooral abstracte woorden en complexe opdrachten

Taalgebruik
Vertraagde taal-en spraakontwikkeling (zinsbouw zoals van jongere kinderen, gebrekkig articulatiepatroon, beperkte woordenschat, moeite met woordvorming)
▢ Vooral korte en minder goede zinnen gebruiken
▢ Zich moeilijk met taal kunnen uitdrukken
▢ Moeite met figuurlijk taalgebruik
▢ Woordvindingsproblemen: wel het woord kennen maar het klankpatroon niet kunnen oproepen, het woord wordt vervolgens vervangen door een woord dat er qua klank of qua betekenis op gelijkt

Denken
▢ Gebrekkige innerlijke spraak en zelfsturing
▢ Talig geheugen is beperkt

Schools 
▢ Moeite met spelling (dysorthografie)
▢ Moeite met lezen (dyslexie)
▢ Moeite met tijdsbegrippen (woordenschat: straks, voor, na, later, …) en daardoor ook tijdsbesef
▢ Moeite met talige geheugenstof: feiten, woordenschat
▢ Rekenen: moeite met automatisatie (vb tafels) of opgaven waar innerlijke taal vereist is zoals vraagstukken

Sociale vaardigheden
▢ De ontwikkeling van sociale vaardigheden wordt gehinderd door communicatieproblemen

Mogelijk sterke kanten

Geheugen
▢ Goed visueel geheugen
▢ Goed gezichten herkennen
▢ Goed in visueel ruimtelijke zaken (puzzelen, tekenen …)
▢ Goed in visuele expressie

Gedrag, sociaal
▢ Sterk in non-verbale communicatie (mimiek, lichaamstaal, gebaren)
▢ Kunnen doorzetten
▢ Contact zoeken

Wat moet je doen en wat niet?

DO'S

Accepteren
 moedig de leerling aan als hij/zij het goed doet.
 toon dat je het positieve ook opmerkt.
 erkenning/begrip tonen.
 Communicatie accepteren, ook al is het stuntelig, ook gebaren aanvaarden, communicatie is belangrijker dan taal

 

Stimuleren en begeleiding
geef korte en duidelijke instructies.
Gebruik korte zinnen
Herhaal voldoende
Duidelijk, eerder traag, goed articulerend en luid genoeg praten
Gebruik ondersteunende gebaren
Spreek alle zintuigen aan (gebruik van kleurcodes, picto’s, schema’s, emotiekaarten)
Controleer of een boodschap overkomt
Maak oogcontact
Geef voldoende tijd om te verwerken wat gezegd wordt
Bij woordvindingsproblemen: omschrijving laten geven, aanvulzinnen gebruiken, eerste letter/klank aanbieden, ‘bedoelde’ en ‘geuite’ woorden tegenover elkaar zetten (ovreeenkomst in klank, betekenis)
Breng basiswoordenschat aan
geef één opdracht tegelijk
maak oogcontact en geef directe feedback.
Beperk geheugenstof tot het essentiële, gebruik compenserende hulpmiddelen zoals letterkaart, getallenkaart, tafelkaart, klok visualiseren, breuken visualiseren
Leer gevoelens benoemen/help ze benoemen
Kondig verandering aan, eventueel met een pictogram
Leg aan het kind zijn probleem uit, eventueel ook aan andere kinderen (als het kind akkoord is
Breng structuur aan zoals in een gesprek, in een taak, de dagindeling, ondersteun de structuur visueel
Leer slogans met ritme/rijm (vb ik leer meer als in controleer)
Wijzerklok leren is gemakkelijker dan digitale (als van toepassing)
Gebruik meerkeuzevragen
Leer lezen met globaalwoorden (als van toepassing)
Geef extra tijd voor toetsen
Controleer of de agenda goed ingevuld is
Probeer zoveel mogelijk te visualiseren: moeilijke woorden tekenen, prenten of echte voorwerpen tonen, opdrachten opschrijven, pictogrammen gebruiken, kalender gebruiken, mapje met spellingsregels
Als de leerling het moeilijk heeft met luidop lezen: eerst alleen lezen, dan in kleine groep, dan in de klas
Leer vaste zinsconstructies
Oefen conversatievaardigheden
Stimuleer innerlijke taal ( voor-denken, luidop laten denken, halfluid, in zichzelf)
Verwoord je eigen denkproces
Positief hernemen
Stappenplan leren gebruiken met zelfinstructiemethode zoals beertjes van Meichenbaum, Reflecto

Compenseren
 laat de computer gebruiken met voorleessoftware en spellingchecker
 laat kind een (beeld)woordenboek gebruiken
 laat toetsen mondeling toelichten, laat toe dat kind met kernwoorden een antwoord formuleert
 geef regelmatig mondelinge evaluatievormen ipv schriftelijke toetsen en opdrachten

DON'TS

Begeleiding en aanpak
Te nadrukkelijk verbeteren wat het kind zegt
Zelfde eisen stellen als aan andere kinderen
Uitlachen
Fouten herhalen
Ironie gebruiken
Veel woordspelletjes gebruiken
Praatstress verhogen door bv. veel directe vragen te stellen
Veel geheugenstof geven (vb lange gedichten
Onverwachts individueel luidop laten lezen
Veel informatie tegelijk geven
Lange instructies geven
Alle spellingsfouten aanrekenen  

Bron: https://www.cetos.be/dysfasie/literatuur-en-publicaties/fiche-dysfasie-of-taalontwikkelingsstoornis/

(geraadpleegd 12/03/2022)

Zie ook:

-Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8j). Bernadette Sanders. (2021). Lannoo Campus Uitgeverij. ISBN: 9789401478403

Scroll naar boven