Wat is Dysfasie?
Infofiche: Wat is dysfasie? Herkennen & aanpak.
Bij kinderen met dysfasie ontwikkelen spraak en taal moeizaam. De taalproblemen zijn aanwezig vanaf het begin van de taalontwikkeling. Veel kinderen begrijpen de gesproken taal wel voldoende goed, maar kunnen moeilijk iets onder woorden brengen. Ze ondervinden hardnekkige problemen met het uiten van taal. Sommige kinderen hebben ook ernstige problemen met het begrijpen van taal. De ernst van de problemen verschilt van kind tot kind. |
Mogelijke zwakke kanten
Verstaan en begrijpen van taal
▢ De leerling is schijnbaar doof, hij is weinig of niet gericht op een verbale boodschap
▢ De stem van de leerkracht kan moeilijk onderscheiden worden van achtergrondlawaai zoals geroezemoes in de klas
▢ Problemen met begrijpend luisteren
▢ Onvoldoende begrijpen wat gezegd wordt, vooral abstracte woorden en complexe opdrachten
Taalgebruik
▢ Vertraagde taal-en spraakontwikkeling (zinsbouw zoals van jongere kinderen, gebrekkig articulatiepatroon, beperkte woordenschat, moeite met woordvorming)
▢ Vooral korte en minder goede zinnen gebruiken
▢ Zich moeilijk met taal kunnen uitdrukken
▢ Moeite met figuurlijk taalgebruik
▢ Woordvindingsproblemen: wel het woord kennen maar het klankpatroon niet kunnen oproepen, het woord wordt vervolgens vervangen door een woord dat er qua klank of qua betekenis op gelijkt
Denken
▢ Gebrekkige innerlijke spraak en zelfsturing
▢ Talig geheugen is beperkt
Schools
▢ Moeite met spelling (dysorthografie)
▢ Moeite met lezen (dyslexie)
▢ Moeite met tijdsbegrippen (woordenschat: straks, voor, na, later, …) en daardoor ook tijdsbesef
▢ Moeite met talige geheugenstof: feiten, woordenschat
▢ Rekenen: moeite met automatisatie (vb tafels) of opgaven waar innerlijke taal vereist is zoals vraagstukken
Sociale vaardigheden
▢ De ontwikkeling van sociale vaardigheden wordt gehinderd door communicatieproblemen
Mogelijk sterke kanten
Geheugen
▢ Goed visueel geheugen
▢ Goed gezichten herkennen
▢ Goed in visueel ruimtelijke zaken (puzzelen, tekenen …)
▢ Goed in visuele expressie
Gedrag, sociaal
▢ Sterk in non-verbale communicatie (mimiek, lichaamstaal, gebaren)
▢ Kunnen doorzetten
▢ Contact zoeken
Wat moet je doen en wat niet?
DO'S
Accepteren
Stimuleren en begeleiding
Compenseren
DON'TS
Begeleiding en aanpak
Bron: https://www.cetos.be/dysfasie/literatuur-en-publicaties/fiche-dysfasie-of-taalontwikkelingsstoornis/
(geraadpleegd 12/03/2022)
Zie ook:
-Taalontwikkelingsstoornissen bij het jonge kind (0-8j). Bernadette Sanders. (2021). Lannoo Campus Uitgeverij. ISBN: 9789401478403