Eureka Leuven

Wat is ADHD?

Deze leerlingen kunnen opvallen door

Leerlingen met ADHD vertonen een gebrek aan concentratie, zijn impulsief en overbeweeglijk. Soms kunnen ze echter wel rustig met iets bezig zijn dat hen echt interesseert.

Infofiche ADHD

Mogelijke zwakke kanten

Aandachtstekort 
▢ Verstrooidheidfouten, onvoldoende aandacht voor details
▢ Moeite om aandacht bij taken of spel te houden
▢ Niet lijken te luisteren
▢ Aanwijzingen niet opvolgen
▢ Er niet in slagen werk af te maken of verplichtingen na te komen
▢ Moeite met het organiseren van taken en activiteiten
▢ Vermijden van taken die een langdurige geestelijke inspanning vereisen
▢ Afgeleid worden door allerlei onbelangrijke dingen 
▢ Vaak dingen kwijtraken
▢ Vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden

Hyperactiviteit 
▢ Onrustig bewegen met handen en voeten, wiebelen 
▢ Opstaan of rondlopen wanneer dat niet past
▢ Moeilijk rustig spelen of zich bezig houden met ontspannende activiteiten 
▢ Vaak ‘in de weer’ of ‘draaft maar door’
▢ Aan één stuk door praten

Impulsiviteit 
▢ Antwoorden voordat de vragen afgemaakt zijn
▢ Moeite om op zijn/haar beurt af te wachten
▢ Bezigheden van anderen verstoren, zich opdringen
▢ Zich in gevaarlijke situaties storten

Kennisopbouw 
▢ Onvoldoende kennis opbouwen (vooral gevolgen voor Frans en wiskunde)

Mogelijk sterke kanten

Gedreven en enthousiast 
▢ Kunnen zich ‘volledig op iets storten’
▢ Kunnen ‘er echt voor gaan’

Goede entertainers
▢ Creatief
▢ Vaak echte spraakwatervallen
▢ Spreken ‘met heel hun lichaam’

Nemen vlot contact
▢ Niet verlegen
▢ Durven in een nieuwe situatie zonder aarzelen anderen aanspreken

Veel energie en uithoudingsvermogen
▢ Veel fysieke kracht 
▢ Niet snel moe bij sport en spel

Hoog tempo 
▢ Snel werktempo
▢ Snel van activiteit wisselen

Wat moet je doen en wat niet?

DO'S

Accepteren 
 Moedig de leerling aan als hij/zij het goed doet
 Toon dat je het positieve ook opmerkt

Stimuleren en begeleiden
 Geef korte en duidelijke instructies
 Geef niet teveel, maar duidelijke regels
 Maak oogcontact en geef directe feedback
 Werk met beloningskaarten
 Geef één opdracht tegelijk
 Schrijf agenda of rooster met werkplanning/ activiteiten op bord
 Voorzie activiteiten voor dode momenten
 Beperk de hoeveelheid prikkels. Alleen strikt nodige materiaal op bank, bijvoorbeeld: ‘bij taalvakken geen passer en geodriehoek op de bank’.
 Maak een duidelijk bordschema
 Sta af en toe activiteit toe: even rondje lopen, iets wegbrengen.
 Structureer de leerstof en het leergedrag
 Leer kernwoorden markeren. Vat de hoofdzaken samen
 
Compenseren
 Laat de leerling een oorbeschermer dragen bij toetsen en taken.
 Laat de leerling gebruik maken van het klasmateriaal (passer, atlas …) als hij/zij weer iets vergeten is (met meerdere leerlingen hetzelfde materiaal gebruiken nodigt uit tot spelen en praten).
 Voorzie een perforator en een nietjesmachine in de klas, zodat losse bladeren dadelijk kunnen geordend worden.

DON'TS

Begeleiding en aanpak
 Steeds dezelfde/gelijkaardige opdrachten geven (dit wordt voor deze leerlingen heel snel saai)
 Onverwachte activiteiten
 Complexe opdrachten
 Het ene moment dingen toestaan en het andere weer niet

Straffen
 Uitgestelde straffen geven (de leerling ziet het verband niet met zijn/ haar gedrag). 
 Schrijfstraffen geven (hij/zij werkt eindeloos aan een schrijftaak). 
 Zware sancties als de leerling weer eens iets vergeten is
 Boos worden. Wel: uitleg over gewenst gedrag. 

Materiaal 
 Teksten met onoverzichtelijke lay-out
 Cursussen op veel losse bladen en in verschillende mappen

Nuttige links:

www.sprankel.beVoor ouders van normaalbegaafde kinderen met leerproblemen
www.klascement.bePlatform voor leraren om inspiratie te delen
www.zitstil.be |  Kennis- en expertisecentrum voor ADHD en ADD
– www.adhd-traject.be | Zorgpad ADHD beschrijft hoe diagnostiek en behandeling best verlopen volgens de richtlijnen
www.siho.beOndersteunt Vlaamse hogescholen en universiteiten bij het verbeteren van de participatie van studenten met functiebeperkingen
www.adibib.beDigitale leer- en werkboeken voor leerlingen met een beperking in schriftelijke communicatie
www.adhd-volwassenen.beVereniging van en voor volwassenen met ADHD
www.luisterpuntbibliotheek.be | Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking

Scroll naar boven