Eureka Leuven

Welkom bij Eureka

Eureka staat voor hoop op creatieve of onverwachte oplossingen om talenten met of ondanks mankementen te ontwikkelen. Het Belgisch schoolsysteem heeft een hoge kwaliteit voor wie kan volgen. De interne verschillen in slaagkans zijn echter zeer hoog. Tot 15% van de Vlaamse leerlingen slaagt niet in het behalen van het functionele basisniveau. Eureka richt zich tot leerlingen met bijzondere leernoden en hun netwerk. We zetten maximaal in op het verhogen van de maatschappelijke kansen voor deze doelgroep. Wij bieden hoog effectief onderwijs met een grote flexibiliteit voor talentvolle leerlingen met bijzondere onderwijsnoden.

Eureka werd opgestart in 1990 voor hoogbegaafde leerlingen die niet slaagden in het reguliere onderwijs. In het kernlabo ontwikkelde Eureka effectieve studiemethodieken voor deze leerlingen. Tussen 1990 en 1996 deden we dit via de examencommissie.

De school werd later erkend en kon uitbreiden met een basisschool. Vandaag staat Eureka voor meer dan een school. Eureka is dé stem van ouders van kinderen voor wie de onderwijsloopbaan hobbelig verloopt; dé stem van talentvolle studenten die dreigen af te haken of die te snel worden losgelaten in een pad van te weinig schoolse en maatschappelijke verwachtingen.

Anny Cooreman

Founder Eureka

Wij geven leerlingen kansen om:

Hun talenten te ontwikkelen

= competenties ontwikkelen om probleemoplossend te handelen en aan creatieve zelfontplooiing te doen

Maatschappelijk actief te kunnen zijn

= mankement leren compenseren, volgens talenten studies en werk mogelijk maken door het inzetten van tools en redelijke aanpassingen

Zich te ontwikkelen tot zelfstandige en zelfbewuste personen

= een realistisch zelfbeeld opbouwen met zicht op mankementen en talenten, en groeien in zelfvertrouwen door intensief gebruik van het netwerk

Onze visie

Eureka Leuven wil relevante maatschappelijke verbeteringen realiseren die gericht zijn op de autonomie, de competentie en het welbevinden van kinderen, jongeren en volwassenen met specifieke leerbehoeften.

Verschillende deelorganisaties realiseren dit door elk te focussen op hun sterkte en door de talenten van de medewerkers, de teamleden en het netwerk volop in te zetten. 

Wij willen het verschil maken door

  • onze expertise inzake het universeel ontwerp van leren (UDL) in het onderwijs verder te ontwikkelen en te verspreiden in scholen;
  • de noden en behoeften van de doelgroep met specifieke leerbehoeften en hun netwerk op de agenda van belangrijke stakeholders te zetten;
  • een referentie te blijven op het vlak van de ontwikkeling en uitbouw van innovatieve en effectieve tools en (ortho)didactische strategieën;
  • de klasvriendelijke en effectieve strategieën van goed en effectief onderwijs die Eureka Onderwijs ontwikkeld heeft verder te onderbouwen door middel van participatief en evidence based onderzoek;
  • een hefboom te zijn om de gewenste maatschappelijke verbeteringen daadwerkelijk te realiseren
In onze schoolbrochure vind je meer informatie terug over onze visie en missie.

Onze principes

Hefboom

  • beperkte kracht = groot effect
  • structurele veranderingen
  • autonomie bevorderen

Schroef van Archimedes

  • universeel ontwerp, breed toegankelijk
  • multifunctioneel, bruikbaar voor verschillende doeleinden
  • gemakkelijk in gebruik

Tangram

  • realistisch: met deze elementen moet ik het doen (beperkte middelen)
  • creatief: met deze elementen kan ik alle kanten uit (onbeperkte mogelijkheden)

De hefboom maakt dat projecten schaalbaar moeten zijn. De schroef drijft ons tot het ontwikkelen van breed inzetbare tools. Via het tangram blijven we steeds realistisch in wat we kunnen en blijven we creatief zoeken naar oplossingen. Zo bouwen we aan krachtige projecten met een grote toekomst en draagkracht.

Scroll naar boven