Maat en vorm

Maat & Vorm
Maat & Vorm is wat de meeste andere methodes (en ook leerplannen) “meten en metend rekenen èn meetkunde” noemen.
Maat en vorm, dat is ...
Wat moet je zeker weten?
Altijd eerst handelen
Inzicht in meten en maten verkrijg je enkel door veel ervaringen op te doen.
Meten & maten
Bij meten komt veel nieuwe rekentaal aan bod. Neem uitgebreid de tijd om te werken aan rekentaal via handelen en exploreren.
Verticale leerlijn
We starten het meten en metend rekenen met actief maten te verkennen. De maten die we kunnen koppelen aan het eigen lichaam, koppelen we daar ook actief aan. Deze kunnen leerlingen immers steeds terugvinden.
Geld & lintmeter
In RekenTrapperS wordt geld als didactisch materiaal gebruikt om inzicht te verkrijgen in getallen en in bewerkingen. Leerlingen worden op die manier al erg vaardig in het handelen met geld.
Hetzelfde geldt voor het gebruik van de lintmeter.
Meetkunde
We werken zeer inzichtelijk door te redeneren vanuit formules.
Er zijn ook verschillende filmpjes op youtube over probleemoplossing en gebruik geo driehoek.
Omzettingen
We maken omzettingen via de pijlenmethode. Ook hier doen we een beroep op onze verticale leerlijn.
Een voorbeeld
Op YouTube zie je ons model.
Evenwijdige tekenen met geodriehoek
Pijlenmethode cm naar dm
Referentiematen
Ook RekenTrapperS werkt met referentiematen.
Referentiematen hebben pas zin als de leerlingen deze zelf ervaren hebben. Ook hier ligt de nadruk dus op doen, doen, doen.
De referentiematen die terug te brengen zijn op het eigen lichaam, hebben wij bewust in de kijker staan. Je eigen lichaam (als referentie) heb je immers altijd bij.
Dat betekent ook dat je deze maten (telkens opnieuw!) door kinderen op hun eigen lichaam laat meten.
Welke onderbouw is nodig
Hou er rekening mee dat Maat & Vorm veel nieuwe woordenschat met zich meebrengt.
- Woordenschat verwerf je door actief aan de slag te gaan
- In onze modules voor het 1ste leerjaar ligt de nadruk op het verwerven van veel nieuwe rekentaal
- Compenseer automatiseringsstoornissen
- Oefen, oefen, oefen door te doen doen doen
Ja, maar
De meest voorkomende mythes en vragen
Welke boeken raden wij aan:
Volgende (werk)boeken raden wij aan rond Maat en vorm.
De volgende boeken leggen stap voor stap Maat en vorm uit. Er is geen voorkennis voor nodig, er is geen aparte handleiding.
1e leerjaar:
– 1 MV mod 1 | Taal- & rekenexploratie in de ruimte rondom en tijd
– 1 MV mod 2 |Ordenen, werken in 2D en in 3D, tijd, geld en temperatuur
2de leerjaar:
– 2 MV mod 1 | Exploratie rekentaal, 2D en 3D
– 2 MV mod 2 | Meten en maten in actie
3de leerjaar:
– 3 MV mod 1 | Exploratie rekentaal, 2D en 3D
– 3 MV mod 2 | Metend rekenen, driehoeken en vierkanten
– 34 MV mod 3 | Tijd – woordenschat, kalenders en klokken
4de leerjaar:
– 34 MV | Tijd – woordenschat, kalenders en klokken
– 4 MV | Herleidingen in ruimte en tijd
– 45 MV | Lijnen, hoeken en exploreren in 2D en 3D
Derde graad basisonderwijs
– 45 MV | Lijnen, hoeken en exploreren in 2D en 3D
– 56 MV | Herleidingen in de ruimte
– 56 MV | Lijnen, hoeken en indeling vlakke figuren en lichamen
– 56 MV | Formule 5 Omtrek, oppervlakte en spelingen in 2D en 3D
– 6 MV | Formule 6: Omtrek, oppervlakte en volume en spelen in 2D en 3D
– 6 MV | 3D volume, constructies en problemen
Vormingen
Hieronder kan u een lijst raadplegen van de verschillende vormingen die wij aanbieden:
– RekenCoach 123
– RekenCoach 456
– RekenTrapperS in het 1ste, 2de en 3de leerjaar
– RekenTrapperS in het 4de, 5de en 6de leerjaar
– Individueel RekenTraject