Eureka Leuven

Maat en vorm

Maat & Vorm

Maat & Vorm is wat de meeste andere methodes (en ook leerplannen) “meten en metend rekenen èn meetkunde” noemen.

Maat en vorm, dat is ...

Wat moet je zeker weten?

Altijd eerst handelen

Inzicht in meten en maten verkrijg je enkel door veel ervaringen op te doen.

Meten & maten

Bij meten komt veel nieuwe rekentaal aan bod. Neem uitgebreid de tijd om te werken aan rekentaal via handelen en exploreren.

Verticale leerlijn

We starten het meten en metend rekenen met actief maten te verkennen. De maten die we kunnen koppelen aan het eigen lichaam, koppelen we daar ook actief aan. Deze kunnen leerlingen immers steeds terugvinden.

Geld & lintmeter

In RekenTrapperS wordt geld als didactisch materiaal gebruikt om inzicht te verkrijgen in getallen en in bewerkingen. Leerlingen worden op die manier al erg vaardig in het handelen met geld.
Hetzelfde geldt voor het gebruik van de lintmeter.

Meetkunde

We werken zeer inzichtelijk door te redeneren vanuit formules.
Er zijn ook verschillende filmpjes op youtube over probleemoplossing en gebruik geo driehoek.

Omzettingen

We maken omzettingen via de pijlenmethode. Ook hier doen we een beroep op onze verticale leerlijn.

Een voorbeeld

Op YouTube zie je ons model.

Evenwijdige tekenen met geodriehoek

Pijlenmethode cm naar dm

Referentiematen

Ook RekenTrapperS werkt met referentiematen.

Referentiematen hebben pas zin als de leerlingen deze zelf ervaren hebben. Ook hier ligt de nadruk dus op doen, doen, doen.

De referentiematen die terug te brengen zijn op het eigen lichaam, hebben wij bewust in de kijker staan. Je eigen lichaam (als referentie) heb je immers altijd bij. 

Dat betekent ook dat je deze maten (telkens opnieuw!) door kinderen op hun eigen lichaam laat meten.

Welke onderbouw is nodig

Hou er rekening mee dat Maat & Vorm veel nieuwe woordenschat met zich meebrengt.

Welke boeken raden wij aan:

Vormingen

Hier kan je een lijst raadplegen met vormingen rond rekenen.

Scroll naar boven