Autisme
Deze leerlingen kunnen opvallen door
Leerlingen met autisme of een autismespectrumstoornis hebben moeite met communicatie, sociale interactie en creatief verbeeldingsvermogen. Ze zijn over- of ondergevoelig voor zintuiglijke prikkels.
Minder gestructureerde situaties als de speelplaats en uitstappen kunnen angst en onzekerheid veroorzaken. De reacties op situaties die angst en stress veroorzaken zijn voor de schoolomgeving niet altijd gemakkelijk te begrijpen. Autisme komt voor op alle niveaus van verstandelijk functioneren.
De intelligentie beïnvloedt wel sterk de communicatieve en compenserende mogelijkheden. Autisme kent een aantal kenmerken, maar elke leerling met autisme heeft een sterk eigen profiel en vraagt een aangepaste aanpak.
Mogelijke zwakke kanten
Taal en communicatie
▢ Figuurlijke taal letterlijk nemen
▢ Geen, weinig, of net té opdringerig oogcontact
▢ Kunnen moeilijk adequaat contact onderhouden met leeftijdgenoten in ongestructureerde situaties als speeltijd
▢ Verstaan non-verbale signalen en lichaamstaal onvoldoende
Leerstofverwerking
▢ Abstracte termen en regeltoepassing in wiskunde of talen
▢ Hoofd- en bijzaken onderscheide
▢ Onthouden moeilijker wat hen niet interesseert
▢ Weerstand tegen repetitieve opdrachten
Groepswerk en keuzeactiviteiten
▢ Kunnen moeilijk kiezen
▢ Moeite om rekening te houden met de groep
Organisatie en handigheid
▢ Zelf moeilijk een ‘stappenplan’ bedenken of stappenplannen maken die (te) veel tijd en energie kosten
▢ Zwakke visueel-ruimtelijke structuur
▢ Traag en onhandig
Aandacht en concentratie
▢ Snel zintuiglijk overprikkeld, zich dan volledig kunnen afsluiten
▢ Overgevoelig voor geluiden;
▢ Zelf storend geluid produceren in stresssituaties
▢ Traag werktempo
Aanpassingsvermogen en flexibiliteit
▢ Moeilijkheden met overgangen en veranderingen
▢ Last van onvoorziene en ongeplande situaties
Mogelijk sterke kanten
Taal en communicatie
▢ Goed in woordspelletje
▢ Vaak geestig en onderhoudend
▢ Uitzonderlijk geheugen voor feitjes, details, cijfers, data, namen, …
▢ Volgen graag regels, houden van afspraken
▢ Lezen graag fantasierijke verhalen
▢ Denken rechtlijnig
▢ Goed in gebruiken van visuele communicatie als beeldtaal, op maat gedetailleerde agenda’s, stappenplannen…
Leerstofverwerking
▢ Denken rechtlijnig
▢ Onthouden gemakkelijk zinnen en moeilijke woorden, zelfs na één keer horen
▢ Gemakkelijk nieuwe woorden leren, ook in vreemde talen
▢ Sterk geheugen voor details
▢ Interesse voor logische onderwerpen en computers
Piekvaardigheden
▢ Sterk georiënteerd op eigen interessegebieden, daarin uitzonderlijk presteren
▢ Bijzonder talent in muziek (absoluut gehoor) of tekenen (drie-dimensionele voorstelling en sterke detailwaarneming)
Sociaal-emotioneel
▢ Sterk geheugen voor details
▢ Erg loyaal sterk rechtvaardigheidsgevoel
▢ Grote psychologische woordenschat
Wat moet je doen en wat niet?
DO'S
Voor de communicatie Trek eerst aandacht
Talige communicatie
Structuur in communicatie
Organisatie van klasactiviteiten
Sociale activiteiten/omgeving
DON'TS
Talige communicatie
Gebruik geen:
Communicatie
Organisatie van klasactiviteiten
Sociale activiteiten/omgeving
Vakken die problemen kunnen geven:
- Talen: opdrachten niet verstaan, moeite met spraakkunst
- Rekenen/wiskunde: moeite met nieuwe leerstof en algoritmen
- Plastische en lich. opvoeding, muziek: weinig verbeelding, nood aan extra structuur
- Examens en toetsen: blokkeren, de helft niet oplossen, psychosomatische klachten