Wat Is Autisme?
Deze leerlingen kunnen opvallen door
Leerlingen met autisme of een autismespectrumstoornis hebben moeite met communicatie, sociale interactie en creatief verbeeldingsvermogen. Ze zijn over- of ondergevoelig voor zintuiglijke prikkels.
Minder gestructureerde situaties als de speelplaats en uitstappen kunnen angst en onzekerheid veroorzaken. De reacties op situaties die angst en stress veroorzaken zijn voor de schoolomgeving niet altijd gemakkelijk te begrijpen. Autisme komt voor op alle niveaus van verstandelijk functioneren.
De intelligentie beïnvloedt wel sterk de communicatieve en compenserende mogelijkheden. Autisme kent een aantal kenmerken, maar elke leerling met autisme heeft een sterk eigen profiel en vraagt een aangepaste aanpak.
Eureka is al meer dan 30 jaar dé expert in leerstoornissen. Iedereen kan rekenen op de ondersteuning van Eureka via diverse producten en diensten.
Als leerkracht ondersteunen we door gerichte vorming en het aanbieden van effectieve leerstrategieën.
Als ouder kan je bij ons terecht voor diagnose, advies, vakantiecursussen, onderwijs op maat en meer.
Als logopedist bieden wij je praktijkgerichte vorming, leuke doe-opdrachten met succes en ondersteunende e-learning aan.
Is je kind jonger dan veertien jaar? Dan kunnen wij je mogelijks ondersteunen.
Ons diagnostisch centrum is gespecialiseerd in het geven van advies met lange termijn impact.
We geven tips & tricks die je meteen kan inzetten en geven een realistisch kader rond wat je kind kan en/of niet kan.
Meer informatie kan je vinden op https://eurekaleuven.be/diagnostiek/
Heeft je kind moeite met lezen, spellen en/of schrijven? Lees dan zeker het boek Ik heet niet dom.
Je kind beter maken in spellen? Gebruik onze boekenreeks Als Spelling een Kwelling Is.
Je kind beter maken in rekenen? Gebruik onze boekenreeks RekenTrapperS.
Gebruik Cleverkids om online te oefenen, leren en delen.
Leerstoornissen brengen veel gevoelens met zich mee. Start een gesprek op met deze gevoelskaarten.
Eureka deelt haar expertise via leuke, interactieve en boeiende vormingen.
Zowel leerkracht, logopedist als ouder hebben voordeel bij ons aanbod.
Voor een volledig overzicht: https://eurekaleuven.be/vormingen/
Wij zijn een unieke school die leerlingen met een leerstoornis en normale tot hoge begaafdheid een echte boost geeft.
Voor leerlingen met een grote nood aan concreet onderwijs en veel praktijk, is Eureka echter geen juiste keuze. Het leerstofpakket is zwaar en er is veel huis- en thuiswerk. Leerlingen met autisme of ASS hebben snel last van de vele individuele leerlijnen en het actief coachen in de klas. Voor hen is Eureka Onderwijs minder aan te raden, maar zijn onze technieken nog steeds erg bruikbaar.
Neem een kijkje op onze schoolwebsite: https://eurekaleuven.be/eureka-onderwijs/
Kijktip: Getuigenissen van onze (oud)leerlingen
Infofiche autisme
Mogelijke zwakke kanten
Taal en communicatie
▢ Figuurlijke taal letterlijk nemen
▢ Geen, weinig, of net té opdringerig oogcontact
▢ Kunnen moeilijk adequaat contact onderhouden met leeftijdgenoten in ongestructureerde situaties als speeltijd
▢ Verstaan non-verbale signalen en lichaamstaal onvoldoende
Leerstofverwerking
▢ Abstracte termen en regeltoepassing in wiskunde of talen
▢ Hoofd- en bijzaken onderscheiden
▢ Onthouden moeilijker wat hen niet interesseert
▢ Weerstand tegen repetitieve opdrachten
Groepswerk en keuzeactiviteiten
▢ Kunnen moeilijk kiezen
▢ Moeite om rekening te houden met de groep
Organisatie en handigheid
▢ Zelf moeilijk een ‘stappenplan’ bedenken of stappenplannen maken die (te) veel tijd en energie kosten
▢ Zwakke visueel-ruimtelijke structuur
▢ Traag en onhandig
Aandacht en concentratie
▢ Snel zintuiglijk overprikkeld, zich dan volledig kunnen afsluiten
▢ Overgevoelig voor geluiden;
▢ Zelf storend geluid produceren in stresssituaties
▢ Traag werktempo
Aanpassingsvermogen en flexibiliteit
▢ Moeilijkheden met overgangen en veranderingen
▢ Last van onvoorziene en ongeplande situaties
Mogelijk sterke kanten
Taal en communicatie
▢ Goed in woordspelletje
▢ Vaak geestig en onderhoudend
▢ Uitzonderlijk geheugen voor feitjes, details, cijfers, data, namen, …
▢ Volgen graag regels, houden van afspraken
▢ Lezen graag fantasierijke verhalen
▢ Denken rechtlijnig
▢ Goed in gebruiken van visuele communicatie als beeldtaal, op maat gedetailleerde agenda’s, stappenplannen…
Leerstofverwerking
▢ Denken rechtlijnig
▢ Onthouden gemakkelijk zinnen en moeilijke woorden, zelfs na één keer horen
▢ Gemakkelijk nieuwe woorden leren, ook in vreemde talen
▢ Sterk geheugen voor details
▢ Interesse voor logische onderwerpen en computers
Piekvaardigheden
▢ Sterk georiënteerd op eigen interessegebieden, daarin uitzonderlijk presteren
▢ Bijzonder talent in muziek (absoluut gehoor) of tekenen (drie-dimensionele voorstelling en sterke detailwaarneming)
Sociaal-emotioneel
▢ Sterk geheugen voor details
▢ Erg loyaal sterk rechtvaardigheidsgevoel
▢ Grote psychologische woordenschat
Wat moet je doen en wat niet?
DO'S
Voor de communicatie Trek eerst aandacht
Talige communicatie
Structuur in communicatie
Organisatie van klasactiviteiten
Sociale activiteiten/omgeving
DON'TS
Talige communicatie
Gebruik geen:
Communicatie
Organisatie van klasactiviteiten
Sociale activiteiten/omgeving
Vakken die problemen kunnen geven:
- Talen: opdrachten niet verstaan, moeite met spraakkunst
- Rekenen/wiskunde: moeite met nieuwe leerstof en algoritmen
- Plastische en lich. opvoeding, muziek: weinig verbeelding, nood aan extra structuur
- Examens en toetsen: blokkeren, de helft niet oplossen, psychosomatische klachten
Nuttige links
– www.sprankel.be | Voor ouders van normaalbegaafde kinderen met leerproblemen
– www.klascement.be | Platform voor leraren om inspiratie te delen
– www.siho.be | Ondersteunt Vlaamse hogescholen en universiteiten bij het verbeteren van de participatie van studenten met functiebeperkingen
– www.adibib.be | Digitale leer- en werkboeken voor leerlingen met een beperking in schriftelijke communicatie
– www.luisterpuntbibliotheek.be | Vlaamse openbare bibliotheek voor personen met een leesbeperking