NLD
Deze leerlingen kunnen opvallen door
Leerlingen met NLD (Niet verbale LeerStoornis) hebben zwakke motorische, probleemoplossings-, sociale en non-verbale vaardigheden. Ruim 65% van de communicatie vindt non-verbaal plaats. De leerling met NLD kan deze signalen moeilijk interpreteren en voor zichzelf toepassen. Moeilijkheden met ruimtelijk inzicht, fijne motoriek, visuele informatie, vrienden maken en zelfredzaamheid.
Mogelijke zwakke kanten
Visueel ruimtelijke vaardigheden
▢ Problemen met weg vinden op school, besef van tijd
▢ Moeite met het houden van overzicht
▢ Problemen met herkenning en organisatie van visueel – ruimtelijke informatie
Waarnemen en aandacht
▢ Moeite met verbanden leggen
Cognitief
▢ Weinig aandacht voor visuele en tactiele informatie
▢ Zwak inzicht in oorzaak – gevolg, tekstbegrip
▢ Zwak probleemoplossend vermogen en zwak gebruik van strategieën
▢ Moeite met flexibel denken
▢ Weinig systematische aanpak
Motorische vaardigheden
▢ Houterig, traag
▢ Moeizaam en moeilijk leesbaar geschrift
▢ Zwak evenwicht
Sociale vaardigheden
▢ Non-verbale signalen (gebaren en gelaatsuitdrukkingen) worden niet begrepen
▢ Moeite om zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden
▢ Moeilijke relatie met leeftijdsgenoten
▢ Weinig sociaal inlevingsvermogen
Mogelijk sterke kanten
Verbale vaardigheden
▢ Vlug en vlot praten en lezen
▢ Zeer rijke woordenschat
Geheugen
▢ Verbaal geheugen: zinnen letterlijk onthouden
▢ Geheugen voor parate kennis, rijtjes en reeksen
Automatiseren
▢ Eens geautomatiseerd: heel vlot technisch lezen en spellen
Aandacht
▢ Concentratie en aandacht: auditief en verbaal
Muzikale aanleg
▢ Absoluut gehoor
Wat moet je doen en wat niet?
DO'S
Accepteren Aanvaard dat de leerling veel vragen stelt
Begeleiding
Compenseren
Dispenseren
Remediëren
DON'TS
Begeleiding
Wel: ‘Zoek naar zinvolle activiteiten’
Taalgebruik
Gedrag
Vakken die problemen kunnen geven:
Vakken die problemen kunnen geven:
- Alle vakken: begrijpen van teksten, kern van verhaal, verwerken van informatie
- Wiskunde: meetkundig tekenen, rekensymbolen, formules en toepassingen ervan
- Zaakvakken: lezen van grafieken, tabellen, abstracte begrippen, zien te veel details
- Sport: samenspel, zwakke coördinatie grove motoriek
- Plast. opv.: fijne motorische vaardigheden
- Aardrijkskunde: kaartlezen, topografie