Wat zijn cognitief getalenteerde kinderen?
Deze leerlingen kunnen opvallen door
Cognitief getalenteerde leerlingen vertonen een grote honger naar kennis en nieuwe inhoud. Zonder veel inspanning pikken ze leerinhouden op. Meestal ontwikkelen ze weinig of geen leer- of studievaardigheden. Ze vervelen zich snel. Deze leerlingen worden ook wel beschreven als hoogbegaafd.
Hun intelligentie gebruiken ze soms om problemen te ontwijken. Als hun grote parate kennis en snelle geest niet meer volstaan om voldoende te presteren, kunnen ze faalangst en problematisch uitstelgedrag ontwikkelen.
Mogelijke zwakke kanten
Kennishonger
▢ Stellen veel en onverwachte vragen,
lijken soms problemen te zoeken waar er geen zijn
▢ Blijven doorvragen, drammen door
▢ Haken af bij herhaling en uit het hoofd leren
▢ Weinig motivatie voor het klassikale aanbod
Leervaardigheden en werkhouding
▢ Presteren onder hun niveau, wisselende resultaten
▢ Onvoldoende aandacht bij lezen van of luisteren naar instructies
▢ Weigeren te leren wat ze niet zinvol vinden
▢ Gebruiken aangeleerde methodes niet of nonchalant, snel tevreden, geven snel op
▢ Kloof tussen “begrijpen” en “beheersen”
▢ Afwezig, overweldigd door indrukken, prikkels of stemmingen
▢ Zwakke concentratie en fouten bij eenvoudige opdrachten of herhaling
▢ Hekel aan routinetaken
▢ Dromerig, prutsen als gevolg van verveling
Sociaal
▢ Snel uitgesloten, niet begrepen voelen
▢ Moeilijk contact, vriendschap met leeftijdsgenoten, – integratie in een groep
▢ Neiging tot domineren, betuttelen
Emotioneel
▢ Clownesk gedrag, agressief gedrag
▢ Gezag en regels in vraag stellen
▢ Moeilijk te straffen
▢ Zwart/wit denken, te ver doordenken
▢ Faalangst, neerslachtig
Algemeen
▢ Opgaan in eigen leefwereld, overgevoelig
▢ Ongelijke ontwikkeling van verschillende vaardigheden
▢ Thuis ander gedrag dan op school
Mogelijk sterke kanten
Kennishonger
▢ Weet- en leergierig, diep op dingen doorgaan
▢ Kennis van eigen interessegebieden is groot
▢ Scherp waarnemen en observeren
▢ Grote denksprongen
▢ Sterk ontwikkeld creatief/divergent denken
Leervaardigheden en werkhouding
▢ Goed geheugen, prestatiegericht
▢ Sterk redeneervermogen, leggen snel verbanden
▢ Bedenken creatieve oplossingen
▢ Bij voldoende uitdaging grote vooruitgang in leren, snel verwerken van veel leerstof snel en graag zelfstandig werken
▢ Focussen zich sterk bij interesse
▢ Bij de les blijven, ook al lijken ze niet betrokken of vertonen ze storend gedrag
▢ Zich concentreren op meerdere zaken tegelijk
Sociaal
▢ Sterke en hechte vriendschapsbanden
▢ Scherp inzicht in relaties en interacties
▢ Leiderschapskwaliteiten
▢ Heel goed lichaamstaal lezen
▢ Sterke onderhandelingsvaardigheden
▢ Laten zich niet door de groep dwingen
Emotioneel
▢ Sterke wil, standvastig, sterke emoties
▢ Sterk rechtvaardigheidsgevoel
▢ Goed inlevingsvermogen
Algemeen
▢ Verbaal sterk, taalvaardig, of juist sterk ruimtelijk-visueel eigen gevoel voor humor
▢ Perfectionisme
▢ Overvloed aan ideeën
▢ Onvermoeibaar
Wat moet je doen en wat niet?
DO'S
Accepteren Laat voelen dat je in de leerling gelooft
manier functioneren (verstandelijk, sociaal, emotioneel, enz.)
Stimuleren en begeleiden
Moeilijke opdrachten en ‘veel leerstof’ moeten af en toe!
Compenseren/dispenseren
Leren leren
DON'TS
Begeleiding
Aanpak en begeleiding
Gedrag
Vakken die problemen kunnen geven:
- Alle vakken waarbij gememoriseerd moet worden en waarbij logica niet volstaat:
- Rekenen, wiskunde, wereldoriëntatie, geschiedenis, aardrijkskunde… :tafels, definities)
- Nederlands en vreemde talen: vocabulaire, grammatica bij aanleren van talen.